c) W oparciu o powyższe, zasadniczo przyjmujemy następujące wytyczne:
−Wskazane jest zachowanie w poufności szczegółowej treści rozmów dziecka i psychologa; rodziców informujemy
o wnioskach z tych rozmów i głównych sprawach, wynikających z celu konsultacji;
−Każdy: dziecko i młodzież i dorosły, ma prawo do utrzymania w tajemnicy przyznania się do popełnienia czynu
zabronionego podczas indywidualnej konsultacji psychologicznej – jest to objęte tajemnicą z art. 50-52 ustawy o
ochronie zdrowia psychicznego. Celem tej tajemnicy nie jest „krycie” sprawcy, lecz umożliwienie mu wspólnej
pracy z psychologiem nad znalezieniem możliwości wyjścia z trudnej sytuacji. Psycholog nie może być
przesłuchiwany na tę okoliczność w postępowaniu karnym; nie może udzielać wsparcia ani innej pomocy
w popełnianiu czynów zabronionych.
−Mamy świadomość, że osobą, wobec której podejmujemy czynności (zapobiegawcze, diagnostyczne, lecznicze)
z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, może być zarówno dziecko, jak też osoba dorosła. Pomoc udzielana
osobie poszkodowanej obejmuje kwestie warunków ujawnienia czynów i uzyskania pomocy. Pomoc
psychologiczna udzielana sprawcy czynów zabronionych obejmuje kwestie zaprzestania ich popełniania.
−Z reguły interwencji wymaga powzięcie wiarygodnej informacji o powtarzających się czynach zabronionych,
aktualnie skutkujących bezpośrednim i poważnym niebezpieczeństwem dla zdrowia lub życia dziecka lub innych
osób albo dla innego dobra przedstawiającego wyższą wartość niż utrzymanie informacji w tajemnicy, tj.
sytuacja stanu wyższej konieczności (art. 26 kk). Sposób interwencji dostosowujemy do sytuacji.
−Informacje o czynach mających miejsce w przeszłości, obecnie niestwarzających bezpośredniego
niebezpieczeństwa, zwykle są objęte tajemnicą wynikającą z zawodu lub funkcji.
−W odniesieniu do czynów najpoważniejszych, wskazanych w art. 240 kodeksu karnego, różne opracowania
prawne wskazują na rozbieżną hierarchię obowiązków lub uprawnień; podjęcie decyzji w tym zakresie należy do
osoby, która znalazła się w sytuacji mogącej skutkować konfliktem praw lub obowiązków.
C. Jak reagujemy?
1. Jeżeli poweźmiemy uzasadnione podejrzenie o trwającym krzywdzeniu dziecka (młodzieży) to w zależności
od rozeznania sytuacji i zakresu związania tajemnicą zawodową podejmujemy takie kroki, jakie uznamy w danej sytuacji
za zgodne z prawem, słuszne i proporcjonalne. W szczególności:
a) informujemy przedstawiciela ustawowego (rodzica) lub prosimy go o wyjaśnienie;
b) wspieramy rodziców i inne osoby zaangażowane w sytuację w jej w rozwiązanie w sposób mający na względzie
przede wszystkim dobro dziecka, w szczególności poprzez pomoc wychowawczą i psychologiczną;
c) możemy współpracować ze szkołą lub placówką oświatową;
d) możemy zawiadomić sąd rodzinny lub organy właściwe do ścigania czynów zabronionych.
2. Jeżeli poweźmiemy uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu zabronionego na szkodę dziecka (młodzieży),
wyrządzającego istotną krzywdę lub szkodę albo narażającego na istotne i realne niebezpieczeństwo, to – w zależności
od rozeznania sytuacji i zakresu związania tajemnicą zawodową możemy podjąć takie kroki, jakie uznamy w danej
sytuacji za zgodne z prawem, słuszne i proporcjonalne. W szczególności możemy:
a) wesprzeć przedstawiciela ustawowego (rodzica) w egzekwowaniu praw dziecka (małoletniego), w tym prawa
do uzyskania przeprosin, zadośćuczynienia lub rekompensaty,
b) zaproponować mediację,
c) w przypadku czynów uczniów lub wychowanków: powiadomić szkołę lub placówkę,
d) zwrócić uwagę (ustnie lub pisemnie) przypuszczalnego sprawcy lub organizacji, w związku z działalnością której
doszło do czynu, na niewłaściwość danego zachowania i potencjalne zagrożenia z tym związane albo zastosować
inny środek oddziaływania wychowawczego,
e) poinformować ich o zamiarze zawiadomienia organów państwowych lub organów samorządu zawodowego,
f) zastosować inne środki o charakterze prewencyjnym lub zmierzające do restytucji naruszonych dóbr.
D. Przegląd i aktualizacja Standardów.
Standardy przeglądamy i aktualizujemy okresowo, zwykle w porze letniej. Jesteśmy otwarci na wnioski dzieci,
młodzieży, rodziców i organizatorów zajęć dotyczące ujęcia w Standardach określonych zagadnień.
E. (pominięto)
F. Udostępnianie Standardów
Standardy wywieszamy w lokalu w widocznym miejscu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla
małoletnich oraz publikujemy pod adresem: https://pogodna.edu.pl/rezerwacje/Web/standardy.html
G. Osoby odpowiedzialne
Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu
wsparcia są kierownicy podmiotów organizujących lub prowadzących zajęcia albo osoby przez nie wyznaczone
(w przypadku poradni psychologiczno-pedagogicznej Strefa Pogodna – dyrektor poradni).
- - - - - - - - - -
Standardy Ochrony Małoletnich, wersja z 15.08.2024 – str. 2 z 4 –